Kolečkové brusle - údržba

Se začínající bruslařskou sezónou bude nutné připravit i kolečkové brusle, a proto Vám přinášíme článek právě o údržbě inline bruslí. 

Údržba boty kolečkových bruslí

S údržbou bot kolečkových bruslí není moc práce. Stačí jen dodržovat základní zásady, které platí pro všechny sportovní boty. Botu je tedy třeba udržovat hlavně čistou a suchou. Po bruslení je vhodné vyndat vložky z bot (pokud je to možné), aby opravdu dobře proschly. Kontrolujte také přezky – především jejich pohyblivé části a celkové uchycení přezky k botě. 

Kolečka na inline brusle

Při bruslení se kolečka bruslí sjíždějí, což způsobuje jejich zmenšení. Ubývání materiálu koleček se však neděje rovnoměrně. Nejvíce jsou kolečka zatěžována z vnitřní strany, a navíc je první kolečko vystaveno zatížení nejvíce. K tomu je ještě potřeba připočítat, že velké procento lidí nezatěžuje každou nohu stejně a kolečka na jedné brusli se tak sjíždějí o něco víc.
Kolečkové brusle, které mají kolečka hodně nerovnoměrně sjetá, špatně vedou a jejich ovládání je mnohem složitější. Zároveň jsou takové brusle pomalejší a hůř vás podrží v zatáčkách. Kolečka Inline bruslí je proto nutné občas prohodit tak, aby se dalším používáním kolečka dorovnávala na stejnou velikost mezi sebou.
Prohazujeme vždy první kolečko s třetím a druhé se čtvrtým. Kolečka zároveň vyměňte mezi levou a pravou bruslí. Po výměně mají být kolečka otočena vnitřní sjetou stranou ven. 

vymena_kolecek.
Čím častěji budete kolečka prohazovat, tím je budete mít rovnoměrněji sjetá a brusle tak bude mít lepší jízdní vlastnosti. 


Ložiska na kolečkové brusle

Jak poznáte, že je ložisko nutné vyčistit nebo vyměnit? Poměrně lehce. Ložisko je hlučné, špatně se otáčí nebo se v extrémních případech úplně zadře nebo rozsype – to poznáte většinou najisto při prohazování koleček na vašich bruslích.
Jak je prohazování koleček na bruslích jednoduché a poměrně rychlé, tak je s údržbou ložisek značná „piplačka“. U levnějších ložisek (tak nějak do 500,- Kč) se myslím ani nevyplatí jejich dlouhodobé udržování a je lepší zakoupit rovnou nová ložiska. Některá levnější ložiska dokonce není možné rozebrat, a není tedy možné je udržovat čistá. Taková ložiska jsou mazaná vazelinou, která v nich vydrží po celou dobu jejich životnosti.

nerozebiratelne_lozisko   
Obr.1 Nerozebíratelné ložisko


Při čistění je nutné ložiska rozebrat (pro obě brusle je jich 16 kusů), důkladně vyčistit, nechat vyschnout, znovu promazat a opět složit. Hodí se na to buď pračka na ložiska, ultrazvuková čistička nebo postačí sklenice s roztokem na čistění ložisek. V pracím roztoku je nutné rozebraná ložiska jednou důkladně protřepat, následně je vyndat a pročistit nějakým menším štětcem. Následně ještě jednou hodit do pračky a znovu důkladně protřepat. Zkrátka je potřeba z ložisek dostat všechny nečistoty. Po vyčištění nechte ložiska dobře proschnout nejlépe na nějakém dobře sajícím papíru. Poté je nutné ložiska promazat. Na promazání použijte mazivo určené na ložiska a to vetšinou buď olej nebo vazelínu. Obecně platí, že vazelína v ložisku déle vydrží, ale je pomalejší (ložisko více brzdí) a olej, který je rychlejší zase dříve vyschne a ložiska je tak nutné častěji domazávat. S množstvím maziva to nepřehánějte – oleje stačí dvě, tři kapky na ložisko a vazelíny podobný objem.

cisteni_lozisek_1  
Obr. 2 - Rozbíratelné ložisko 1

cisteni_lozisek_2
Obr.3 - Rozbíratelné ložisko 2

Pokud používáte kolečkové brusle častěji i v mokru, je vhondé zvážit, zda nepořídit dvě sady koleček s ložisky. Do měkčích koleček na mokrý povrch zvolte ložiska do vlhka, která jsou lépe těsněná. Do „suché“ sady pak zvolte ložiska klasická, která jsou rychlejší a lépe se čistí. Výbornou volbou jsou pak keramická ložiska, která se ve vlhku tak neničí a zároveň se skvěle točí. V případě, že vám zvlhnou klasická ložiska, je nutné je hned po bruslení rozebrat a minimálně nechat proschnout – lépe hned vyčistit a namazat.


Několik poznámek na konec. 

- Některá ložiska se prodávají s krytkou jen na jedné straně. Jiné typy mají místo kovové krytky jen gumovou, která by měla mít menší tření a lépe se s ní manipuluje při čištění. 
- Konstrukce ložiska počítá s určitým typem mazání. Dodržujte raději doporučené mazání. Tuk nebo olej. (výměnou se nic nestane, jen vůle kuliček bude mít za následek asi větší opotřebení) 
- Mazání olejem je opravdu lepší a ložiska jedou lépe, ale musíte se smířit s častým čištěním. 
- I ložiska mazaná tukem je třeba čistit. Pravidelně je kontrolujte otevřením. 
- Pokud na bruslích zmoknete nebo jezdíte na vodě, mějte na mysli, že i namazaná ložiska mohou zrezivět. Nejlépe je vyčistěte hned po jízdě. „Prevencí“ proti zrezivění je snažit se ložiska udržet pohyblivá. Dokud jsou mokrá točí se dobře, ale po vyschnutí okamžitě tuhnou a reziví. Neměla by zatuhnout, poté už je velice těžko roztočíte a vyčistíte. 
- Pokud budete dobře pečovat o ložiska, vydrží vám hodně dlouho. Určitě ojedete několik sad koleček než dojde na výměnu ložisek. 
- Fotky jsou focené při čistění ložisek mazaných olejem, asi po 6 hodinách jízdy na suchém a čistém povrchu. 

iconbasket Nákupní košík (0)
V košíku je zboží v hodnotě 0,- Kč
ajax_load