Technologie přileb GIRO, BELL, UVEX

Chraňte své zdraví při cyklistice - používejte cyklistickou helmu.

Snad nejdůležitější součástí vybavení každého cyklisty je cyklistická přilba. I když stále nepatří mezi povinné vybavení dospělých, neměl by nikdo podceňovat její funkci.  Cyklistická přilba totiž při nehodě z 90% zabrání vážnému poškození mozku. A to už je pádný důvod pro její nákup, nemyslíte?

Nejčastějším důvodem, proč bývají cyklisté po pádu z kola odváženi do nemocnice, jsou poranění hlavy. Takovýmto úrazům se přitom dá velmi jednoduše předejít. Argumenty typu „v tomhle vypadám hrozně“ nebo „takhle nemůžu mezi lidi“ jsou jen zbytečným hazardováním se životem. Jestli jste IN nebo OUT, na to se v cyklistice nehledí, na prvním místě by mělo být vaše zdraví. Navíc, moderní cyklista se dnes pozná právě podle dostatečného vybavení – nechybí mu helma, brýle, chrániče kolen, loktů, rukavice ani reflexní pásky. Další nesmyslnou výmluvou, proč si helmu nevzít je, že se pod ní člověk potí nebo že tlačí na hlavě. Moderní přilby jsou však dnes již konstruovány tak, aby právě tyto problémy řešily. Správně zvolená helma sedí dokonale, je lehká a příjemně profukuje.
Cyklista jedoucí na kole čelí mnoha rizikům – pohybuje se poměrně rychle, často i v obtížném terénu, proto kdo dnes nasedá na kolo bez helmy, je buď vyznavačem adrenalinu, nebo opravdovým lajdákem. Pády z kola jsou poměrně časté a mnohdy na sebe nenechají dlouho čekat. Uklouznutí na štěrku či jiné terénní nerovnosti může mít ve vysoké rychlosti tragické následky. Pro všechny hazardéry by měly být výstrahou nehody, kdy se cyklista střetne například s osobním autem nebo narazí ve vyšší rychlosti třeba do stromu. Tyto úrazy končí buď smrtí cyklisty, nebo trvalými následky, jako je ochrnutí končetin po poranění míchy. Podle smutných statistik ministerstva dopravy devět z deseti lidí, kteří zemřeli na kole, nemělo na hlavě cyklistickou přilbu. Na nošení cyklistické helmy by si měl každý cyklista zvyknout v zájmu své vlastní bezpečnosti a ne proto, že mu to přikazuje nějaký zákon či vyhláška. Podle zákona mají povinnost nosit cyklistickou helmu zatím jen cyklisti mladší 18 let.

Je však třeba vědět, že vás helma neochrání před dalšími možnými úrazy, jako jsou oděrky, spáleniny, tržné rány, zlomeniny či podření obličeje. Je proto nutné vždy přizpůsobit rychlost jízdy danému terénu a nepřeceňovat své síly. Pokud jste se tedy rozhodli investovat do svého zdraví a pořídit si některou z ochranných pomůcek, navštivte specializovanou prodejnu se sportovními potřebami, kde vám vždy dobře poradí. Orientovat se třeba jen v dnešní nabídce cyklistických přileb je pro laika velmi obtížné. Nabídka je široká a helmy se navíc liší podle toho, k jakému stylu jízdy se používají.

Univerzální cyklistické helmy
Tento typ cyklistických helem patří mezi nejprodávanější a nejrozšířenější. Jsou běžně dostupné ve specializovaných obchodech i v hypermarketech. Vyznačují se vyšší hmotností, průměrným počtem větracích otvorů a také moderním designem. Vybírají se podle napsané velikosti, dražší modely jsou pak vybaveny systémem nastavení velikosti helmy podle obvodu hlavy. Nejde o profesionální helmy, ale jsou dobrým kompromisem mezi kvalitou a cenou. Koupíte je od 400 do 1000 Kč.

Závodní cyklistické helmy
U závodních helem je důležitá především funkčnost, která se odráží na vyšší ceně. Závodní helmy dělíme na silniční a horské. U silničních helem je preferována nízká hmotnost, maximální odvětrání a bezštítková konstrukce. Oproti tomu helmy určené pro horská kola mají pevnější konstrukci a vyšší hmotnost. U obou typů helem se používá tzv. InMold technologie, což je zvláštní systém výroby. Vnitřní výplň helmy je během výroby vstřikována do plastové vnější skořápky, se kterou následně vytvoří kompaktní pevný celek. Takto helmy odolávají většímu zatížení. Na dražší modely pro horská kola se používají materiály, jako je karbon, který zajišťuje lepší ochranu helmy před deformací během nárazu. Ceny takovýchto helem se pohybují okolo 1000 – 1500 Kč, pokud byste chtěli opravdu profi helmu pro závodění, budete si muset našetřit kolem 4000 – 5000 Kč.

Cyklistické helmy na freestyle
Těmto speciálním helmám se říká slangově také „kokosy“ a staly se stále častějším doplňkem sportujících teenagerů. Nejčastěji je uvidíte na mládeži prohánějící se po městských sídlištích a skateparcích na horských kolech nebo kolech typu BMX. Hojně je využívají také skateboardisté, kteří se učí nejrůznější triky, skoky a finty na schodech či zábradlích. Helmy mají poměrně jednoduchou konstrukci silnějšího skeletu, který je doplněn vnitřní výplní s vycpávkami. Helmy nemají příliš mnoho větracích otvorů ani žádné složitosti v nastavovacím systému uchycení helmy na hlavě. Cena za tento typ helem se pohybuje do 1000 Kč.

Fullface cyklistické helmy
Kdo umí trochu anglicky, už ví, že tyto helmy jsou zvláštní v tom, že chrání celou hlavu, včetně brady a jsou tak podobné helmám motocyklovým. Používají se především v disciplínách jako sjezd, fourcross nebo BMX. Jejich obliba však roste i mezi freeridery, kteří vyznávají agresivnější styl jízdy v lese, nebo na speciálně zbudovaných překážkách a skocích. Fullface helmy mají nižší hmotnost a větší odvětrání skeletu ve spodní i horní části. Těmto přilbám se říká také "integrálky" a jejich cena se pohybuje od 3000 do 15 000 korun v závislosti na výrobci.

Dětské cyklistické helmy
Neméně důležitou skupinou jsou helmy dětské. Na trhu jich najdeme opravdu velký počet. Při výběru je ale nejdůležitější, aby dítěti dobře seděla a nebyla zbytečně velká. Rozhodně se nevyplatí šetřit stylem, že koupíte helmu, která bude trošku větší a dítě do ní doroste. Helma tak ztrácí svůj význam a nedokáže proto dítě vhodně ochránit. Dětské helmy se dají koupit již od 300 korun, ale setkáte se i s helmami za 1000 Kč. Cena je opět závislá na výrobci.

Několik zásad pro výběr cyklistické helmy
Při výběru helmy je dobré se držet několika základních pravidel, které vám pomohou vybrat „tu pravou“. Helmu vždy kupujte tam, kde je možné si ji vyzkoušet (internetové obchody proto nejsou zrovna nejlepší volbou). Pokud nemáte jasno, který typ helmy je pro vás vhodný, navštivte specializovanou prodejnu a nechte si poradit. Ne vždy platí heslo, že čím dražší helma je, tím je i kvalitnější. Pokud je vaše stará helma již poničená a pamatuje už nějaký ten pád, kupte si helmu novou – zvýšíte tak svou bezpečnost.

Správná cyklistická helma by měla splňovat následující vlastnosti:
-    mít odpovídající atest podle platných norem ČSN EN
-    vhodná velikost dle obvodu a tvaru hlavy
-    stabilita – přilba musí dokonale pevně držet
-    vhodná konstrukce doplněná bezpečnostními upínacími prvky
-    přilba by měla být pohodlná a zajišťovat svému majiteli potřebný komfort
-    hmotnost - dětské do 300 g, dospělé do 500 g, speciální přilby pak více
-    bezpečnostní prvky, jako je reflexní barva či integrované červené světlo
 

Součástí cyklistické výbavy by kromě helmy měly být také vhodné chrániče. Zejména milovníci sjezdové cyklistiky v terénu nebo cyklokrosových tras by si měli pořídit nezbytné chrániče holení, kolen a loktů či krunýř na páteř.

Technologie GIRO

Po více než dvacet let je značka Giro sponzorem špičkových sportovců. Nejsou jen našimi přáteli, jsou součástí našeho týmu. Vítězí a inspirují naši práci. Prohrávají a inspirují naši práci. Sdílíme s nimi radost. Sdílíme s nimi zklamání. Pokud dojde na slzy, jsme v tom s nimi. Pomáhají nám znovu redesignovat věci, ženou nás vpřed. Inspirují naše myšlení. Je to úžasná skupina lidí, která nám pomáhá vyrábět skvělé věci. Oni jsou životodárné jádro týmu Giro.

Cyklistické přilby
technologie_in_moldIn-mold je označení technologického postupu, při kterém se do skořepiny a výztuh typu I.C.R. ™ nebo Roll Cage™ uzavřených ve formě, tlakově vstřikuje pěnový EPS polystyren. Jejich spojení vyztuží oblast ventilačních otvorů a žeber. Výsledkem je kompaktní, jednolitá, lehká, bezpečná a velmi odolná přilba.



technologie_roll_cageRoll Cage™ je vnitřní vyztužovací nylonová „armatura“ uvnitř EPS tvrzeného polystyrenu. Vypadá jako síť procházející každým žebrem. Výrazně zpevňuje přilbu a při nejdestruktivnějších nárazech ji udrží vcelku na hlavě.




technologie_giro_ICSIn-Mold Composite Sub-Frame (I.C.S.™) je částečně viditelná vnitřní karbonová výztuha skládající se z řady plátů. Zpevňuje nejlehčí přilby a dovoluje použít velmi úzká příčná žebra. Karbon doplňující skořepinu je lehčí než plast, lépe rozkládá energii nárazu a zároveň zdokonaluje design.



technologie_Roc_loc4Roc Loc® 4 je důmyslný ergonomický upínací systém, který tvoří čelenka obepínající 3/4 hlavy. Umožňuje dokonalé horizontální a vertikální nastavení. Oproti Roc Loc® 3 je vylepšen mechanismus seřízení pro zvýšení pohodlí a stability.



technologie_Roc_loc3U systému Roc Loc® 3 čelenka obepíná 3/4 hlavy a stabilizuje přilbu. Tři vertikální polohy umožňují přizpůsobit přilbu tvaru Vaší hlavy.


Acu_DialIntuitivní systém upínání Acu Dial™ 2 tvoří úzká, odolná čelenka, kterou lze nastavit pouze jednou rukou. Umožňuje horizontální a vertikální nastavení přesně korespondující s velikostí i tvarem Vaší hlavy.



technologie_Acu_dialUpínací systém Acu Dial™ tvoří úzká nastavitelná čelenka. Jejím stažením lze snadno dosáhnout přesného, stabilního uchycení přilby na různých tvarech a velikostech hlavy. Systém je používán u modelů s univerzální velikostí.



technologie_POVP.O.V.™ štítek je bezpečně upevněn pomocí patentovaného vnitřního uchycení, které zamezuje vibracím štítku nebo jeho uvolnění při jízdě. Dále je možné jej snadno nastavit v úhlu 15 stupňů.


technologie_windWind Tunnel™ - speciálně navržené větrací tunely na vnitřní straně přilby přivádějí chladný vzduch přední částí, vedou jej přes hlavu a odvádějí teplý vzduch ven zadními otvory.


Super Fit™ systém je sestaven ze tří velikostí přileb navržených tak, aby pokryly celou řadu nejrůznějších velikostí hlav všech uživatelů. Díky tomuto systému jsou přilby vyšších kategorií ideálně připravené pro každého jezdce.
Universal Fit je unikátní velikostní systém padnuvší každému tvaru a velikosti hlavy. Základem pro jeho vývoj byla přesná měření velkého počtu lidí, ruční tvorba modelů hlav a přímé reakce uživatelů přileb. Výsledkem je univerzální, přesto ale pohodlná a dobře padnoucí přilba.
Woman´s Series jsou přilby designované pro ženy, které nesou charakteristické rysy značky Giro® - lákavé barevné kombinace a módní styl. Jsou navrhovány na základě mnoha let nezávislých výzkumů, anatomických analýz a zpětné vazby tak, aby přesně odpovídaly požadavkům různých výkonnostních a věkových kategorií cyklistek.
dite

 Technologie helem BELL

logo_Bell

UPÍNACÍ SYSTÉMY

Twin Axis Gear™ (TAG) - novinka roku 2009. Upínací systém, který se přizpůsobuje tvaru a velikosti vaší hlavy na dvou osách (vertikální a horizontální), ovládá se jednou rukou pomocí stahovacího kolečka. Čelenka systému je pro maximální komfort vyrobena z měkké gumy. Je navíc umístěna výše, aby byla zajištěna kompatibilita se slunečními brýlemi.

Bell_GPSGPS (Geared Positioning System) – důmyslný ergonomický upínací systém, který je použit u vyšších modelů přileb. Tvoří jej čelenka obepínající 3/4 hlavy, která neomezuje odvětrání. Nastavení čelenky provedete zatlačením a otočením kolečka, které se nachází na zátylku. Napětí zvýšíte otočením kolečka po směru hodinových ručiček. V opačném směru upínací systém povolíte.

Ergo_dialErgoDial – tento upínací systém je použit u přileb Bell určených pro rekreační jízdu, které jsou nabízeny v univerzální velikosti. Úzká nastavitelná čelenka obepíná celou hlavu a usnadňuje nejen seřízení, ale i samotný výběr přilby. Jejím stažením lze snadno dosáhnout přesného a stabilního uchycení přilby na různých tvarech hlavy. Pouhým stlačením svorek a jejich posunutím po ozubeném pásku směrem k sobě nastavíte napětí upínacího systému. Napětí povolíte stlačením svorek a jejich posunutím směrem od sebe.

KONSTRUKCE

microshellFusion In-mold – technologie přímého vstřikování pěnového EPS polystyrenu do skořepiny a výztuh uzavřených ve formě. Touto cestou se dosáhne velmi pevného, odolného a kompaktního celku.

spodni_skorepinaIn-mold Bottom Wrap – spodní skořepina je také vyráběna technologií In-mold, díky níž je zvýšen stupeň pevnosti, odolnosti a jejího estetického působení. Skořepina ve spodní části přilby zakrývá polystyren, který je tak méně odolný proti poškození.


Tight-Fit Microshell
 – hotová skořepina je slisována v jeden celek s EPS polystyrenem. Spoj je navíc přelepen páskem.

Composite Fiber Intake™ (CFI) – novinka roku 2009, pouze na přilbě Volt! Velice lehká, ale přesto maximálně pevná karbonová kostra, která zpevňuje přilbu, a navíc usměrňuje proud vzduchu do interního ventilačního systému StreamJet Ventilation™.

vnitrni_vyztuhaInternal Reinforcement – vnitřní kompozitová kostra zpevňující přilbu (podobně jako armatura zpevňuje beton). Používá se kvůli maximálnímu odvětrání a minimalizaci materiálu.


ŠTÍTKY

VPVVariable Position Visor™ (VPV) – štítek je bezpečně upevněn pomocí patentovaného vnitřního uchycení, které zamezuje jeho vibracím nebo uvolnění při jízdě. Dále je možné štítek snadno nastavit v úhlu 15 stupňů.

Flying Bridge Visor™ – vyvinuto pro motocyklovou přilbu Moto-8, adaptováno pro DH a BMX přilbu Drop. Dva postranní šrouby upravují nastavení štítku.

Snap-In Visor – odnímatelný štítek. Jednoduché řešení pro ty, kteří chtějí občas změnu.

Foam Visor – pěnový štítek. Chrání dětské oči proti slunečním paprskům, a přitom je bezpečný.

Blade Visor – štítek, který dodá přilbě akční vzhled, a přitom je velice funkční.

ODVĚTRÁNÍ
 

Channeled Ventilation – speciálně navržené větrací tunely na vnitřní straně přilby přivádějí chladný vzduch přední částí, vedou jej přes hlavu a odvádějí teplý vzduch ven zadními otvory.

StreamJet Ventilation™ – novinka roku 2009 speciálně vyvinutá pro model Volt. Systém využívá tzv. Venturi efektu (zvyšování proudění v zúžených prostorech). StreamJet Ventilation kombinuje široké a zúžené otvory pro vyvolání tohoto efektu. Výsledkem je systém, který zajišťuje efektivní proudění vzduchu kolem hlavy.
 

Technologie helem UVEX

IAS

IASUVEX Individual Adapting System je mimořádně snadné nastavení vnitřního obvodu helmy UVEX, jež lze plynule regulovat otočným kolečkem umístěným v její zadní části. Vnitřní obvod je vymezen prodyšnou čelenkou z materiálu Coolmax, která současně zabraňuje stékání potu do očí.

Původní systém UVEX IAS byl vylepšen, a proto se u dnešních helem zpravidla setkáte se symbolem UVEX IAS-2. Dodává se také jako náhradní díl. Pro helmu UVEX FP-1 byl vyvinut vlastní UVEX  IAS-3, který se odlišuje tím, že hlavu neobepíná po celém obvodu – čelová část chybí. Smyslem tohoto systému je dosažení pocitu volnosti, po kterém volají zejména silniční profesionálové.

IAS_3DHorkou novinkou pro rok 2007 je zcela nový UVEX  IAS 3D, kdy lze celý systém posunout i vertikálně. Pokud tedy někoho tlačí UVEX helma na temeni, nebo pokud UVEX IAS systém zavazí uším, stačí celý IAS povysunout níže nebo výše, podle potřeby. Aby totiž byla UVEX helma skutečně bezpečná, musí na hlavně dobře sedět. Touto revoluční inovací Uvex opět potvrdil, že je v technologii cyklistických přileb světovou jedničkou.

Monomatic

monomaticUVEX  Monomatic je upínací mechanizmus umístěný pod bradou. Má několik poloh a lze jej snadno regulovat jednou rukou během jízdy.
16mm pásek z materiálu Cinta-PES je stálobarevný, odolný vůči UV záření, příjemný na kůži, lehký a hladký. Pro jeho individuální nastavení slouží klip ve tvaru Y, který pásek v potřebné poloze zafixuje, aby se nemohl svévolně posunovat.

Větrací otvory

Použité technologie výroby UVEX helem umožňují uplatnění větších větracích otvorů. Jejich optimální tvar a pozice následně poskytuje trvalé větrání a ochlazování hlavy za jízdy.

Síťka proti hmyzu

sitka

sitkaČelní ventilační otvory jsou kryty speciální síťkou, která za jízdy chrání hlavu od hmyzu apod. Helmy UVEX vyráběné technologií Inmould mají síťku vloženou mezi vnitřní skořepinu a tvrzený polystyren. Double Inmouldové UVEX helmy mají síťku vtavenou do polystyrenu.

Roll over bar

roll_over_barNová technologie UVEX „roll over bar“ používá speciální termoplastovou mřížku, která zajišťuje v případě nárazu perfektní rozdělení vzniklého tlaku. Dovoluje tak konstruovat ultralehké helmy Uvex FP1 s velmi vysokou odolností proti nárazu.

Pasivní bezpečnost

Reflexní loga UVEX zaručují výbornou viditelnost cyklisty ve tmě až na vzdálenost 450 m.

blikackaLED blikačka

Blikačka UVEX poskytuje maximální viditelnost a ochranu ve tmě trvalým nebo přerušovaným světlem. UVEX LED blikačku lze připevnit přímo na helmu. Použitelné pro všechny UVEX In-mould modely.

Makrolon

makrolonMakrolon® je high-tech polykarbonát od firmy Bayer Material Science použitý na výrobu skořepin helem. Tento materiál vyniká vysokou pevností, nízkou hmotností, odolností vůči počasí a časovou stálostí. Odolává vysokým i nízkým teplotám.
Tento plast se zušlechťuje již 50 let a každoročně se aplikují jeho nové možnosti (výroba CD a DVD, chirugické nástroje, solární moduly, zastřešení skleníků...). Kvalita a vlastnosti Makrolon® jsou jedny ze záruk, že helmy Uvex splňují náročné požadavky normy CE Standard EN-1078.
Z Makrolonu jsou i skla brýlí Uvex. Jeho dokonalou optickou korektnost dokazují nejen spokojení majitelé brýlí Uvex, ale i např. výrobci médií CD a DVD, kde je optická korektnost otázkou existence na trhu.

Typy skořepiny

in_moldIn-mold
Výrobní proces, při němž je vnitřní část helmy UVEX z tvrzeného polystyrenu (EPS) přímo vstřikována do skořepiny. Tím vzniká dokonalé spojení, které zvyšuje pevnost helmy UVEX a umožňuje uplatnění větších větracích otvorů.

double_in_moldDouble-Inmold
Při tomto procesu je vnitřní část helmy z EPS současně vstřikována do horní i spodní části skořepiny. Zadní a spodní boční část helmy pak lépe chrání proti nárazu.

iconbasket Nákupní košík (0)
V košíku je zboží v hodnotě 0,- Kč
ajax_load