Největší chyba v mazání řetězu, kterou dělá většina jezdců
Cyklo mechanici obvykle doporučují vyměnit řetěz po ujetí 2 000 až 3 000 km. Přesto se však tato frekvence může značně lišit v závislosti na vašich jízdních podmínkách, typu používání a dokonce i na tom, kdy řetěz promazáváte. I když hrají roli různé faktory, správný čas pro aplikaci lubrikantu může výrazně ovlivnit jak výkon vašeho kola, tak i vaše náklady.
Účinné promazání řetězu znamená, že olej na řetěz se dostane dovnitř řetězových článků a správně se usadí na válečcích, které se otírají o zuby převodů.
Pokud se vám na povrchu řetězu vytvoří přebytečná vrstva, jen přitáhne špínu a nečistoty – což může vést k rychlejšímu opotřebení celého pohonného systému.
![pračka na řetěz](https://image.pobo.cz/images/7iuh6w018hu2/l2xrm6xbqe1ivpl4of4n-md.jpeg)
Nejčastější chybou, které se řada cyklistů dopouští, je aplikovat řetězové mazivo těsně před vyjetím na vyjížďku. Ideální postup je řetěz po jízdě vyčistit a až poté promazat. Pokud jste měli obzvlášť špinavou nebo blátivou vyjížďku, je výhodné se hned po návratu pustit do čištění a promazání, aby se zabránilo usazování nečistot, které později způsobí ještě větší potíže při údržbě.
Jestliže není možné řetěz okamžitě vyčistit, další nejlepší variantou je provést tuto údržbu den před plánovanou jízdou. Takový přístup umožní, aby se mazivo dostatečně vsáklo do vnitřních částí řetězu a aby se případný přebytek sám usadil či byl snadno otřen – což udrží řetěz v lepší kondici po delší dobu.
Jestliže není možné řetěz okamžitě vyčistit, další nejlepší variantou je provést tuto údržbu den před plánovanou jízdou. Takový přístup umožní, aby se mazivo dostatečně vsáklo do vnitřních částí řetězu a aby se případný přebytek sám usadil či byl snadno otřen – což udrží řetěz v lepší kondici po delší dobu.
Je třeba zdůraznit, že u vysoce kvalitních maziv je nutné dodržet doporučenou dobu působení, během které má mazivo čas proniknout do článků řetězu. Příliš rychlé otření přebytečného maziva po aplikaci jen vede k jeho zbytečnému plýtvání, aniž by došlo k dostatečné penetraci tam, kde je to skutečně třeba.
![mazání řetězu](https://image.pobo.cz/images/7iuh6w018hu2/aa28pnfozt8h9i1rl1mh-md.jpeg)
![místa mazání řetězu](https://image.pobo.cz/images/7iuh6w018hu2/nuabwi3fqljz6fwwlc1s-md.jpeg)
Tento princip platí bez rozdílu, zda používáte suchá maziva, jako je například olej Finish Line Ceramic Wax, nebo mokrá maziva typu olej FINISH LINE WET CrossCountry. V obou případech totiž nedostatečný čas působení znamená, že se do řetězu dostane jen velmi málo lubrikantu, což nutí k častějším a neefektivním zásahům.
U voskových maziv je naopak načasování ještě důležitější. Kapalná složka, která pomáhá vosk rozprostřít, potřebuje dostatek času na odpaření, aby se samotný vosk mohl správně přichytit. Například u Silca Super Secret Drip se doporučuje minimálně osmihodinová doba setu, přičemž jeho účinnost roste až po 24 hodinách – což zaručuje lepší přilnavost vosku a prodlouženou životnost řetězu.
Shrnutí: Aby byl váš pohon co nejspolehlivější, nikdy neaplikujte řetězové mazivo těsně před jízdou. Řetěz vždy nejprve řádně očistěte, následně naneste mazivo dle doporučení výrobce, nechte ho dostatečně vsáknout a až poté odstraňte přebytečnou látku. Tento jednoduchý krok vám pomůže udržet řetěz v optimálním stavu a zároveň šetří vaše finance.